Siirry sisältöön

Raamattuavain

Tästä arkistosta löydät Raamattuavain -ohjelman jaksot vuosilta 2008-2022.

Kristinoppi: Uskon yksinkertaisuus, Veijo Olli

Opetussarja Kristinopista. Täältä löydät sarjan muut ilmestyneet osat.

Elämä on löydettävissä
Radiohitissä kuvaillaan elämää sanoilla ”Nykyaikana on lukematon määrä vääriä polkuja / jokainen alkaa juhlavasti kultaisesta ovesta / fanfaarien soidessa tiputtelen esineitä matkan varrelle, että löytäisin takaisin / mut joku tuntuu keräilevän ne ennen kuin palaan / harhailen ja ostan tuhat tyhjää arpaa”. Laulun henkilöhahmo on täysin hukassa elämänsä kanssa. Jumalan tahto ei ole, että kieriskelisimme tyhjyydessä elämämme läpi. Elämä on löydettävissä, kristinoppi kertoo selkeästi miten.

Valo tulee luoksemme
”Valot pimeyksien reunoilla / ovat harvassa mutta olemassa” lauletaan laulussa, jonka tuore isä on tehnyt lapselleen. Todellinen valo onkin olemassa ja tulee meidän luoksemme. Jumala on todellinen valo ja Hän etsii meitä. Jumala on kyllä salattu, emme voi nähdä Häntä silmillämme. Rakkaudessaan Jumala kuitenkin lähestyy ja vetää meitä puoleensa. Voimme löytää Hänen luo.

Uskolla on sisältö
Kristinusko ei ole sokeaa kaiken uskomista. Uskolla on sisältö, joka nousee Jumalan ilmoituksesta, Raamatusta. Uskolla on myös selkeä kohde, Jeesus Kristus, jossa Jumala on tullut luoksemme, sovittanut syntimme, avannut tien Taivaaseen Jumalamme luo. Hänessä on kaikki mitä uskomme.

Härällä ei olekaan sarvia
”Luoja yksin tietää / näkee sydämeen / tuntee ajatuksemme / tahtoo omakseen” laulaa tanssiorkesteri. On vaikea sanoa, miten lauluun on nämä sanat päätyneet. Raamattua lukiessa kuitenkin hyvin äkkiä huomaa tämän sanoman. Raamattu on paksu kirja, siinä on monenlaisia tekstejä. Kaiken keskellä kuitenkin on helposti löydettävä sanoma: Jumala tuntee meidät ja tahtoo omakseen.

Uskossa
Tie uskoon on selkeä ja löydettävissä. Voi olla kuitenkin niin, kun käymme etsimään uskoa aikamme kristillisestä virrasta, että emme saa otetta mistään. Jeesus, ovi uuteen elämään, on peittynyt kaikenlaiseen vaikeaselkoiseen kuin 1990 luvun pop-kappaleessa, jossa pohdittiin Jeesuksen paluuta. Laulussa tuskailtiin, että Jeesus on peittynyt kaikenlaiseen, niin ettei tahdo enää löytää ovea mistä käydä sisään. Raamatun äärellä ovi löytyy, Jeesus saa oikean muodon ja pääsemme Jumalan lapsiksi, perimme Iankaikkisen elämän.

Kategoriat

Raamattuavain
Avainkysymyksiä
Raamattuavain Extra
Junioriavain
Lähetysavain
Kertomuksia kentiltä